assalamualaikum..:)

Sunday 3 July 2011

jangan jadi pemakan daging....

imam nawawi dan imam al ghazali mnyatakan bahawa mngumpat adalah mnyebut sesuatu y tidak baik tntg saudara muslimnya yg mana jika didengar olehnya boleh menimbulkan rasa marah..

dalam hal yg sama, Rasulullah s.a.w bersabda yg brmaksud : tahukah kamu apa itu mengumpat? sahabat2 mnjawab : ALLAH dan rasul-Nya lebih mngetahui..

kemudian Baginda bersabda yg mmbawa maksud : ghibah (mngumpat) adalah engkau membicarakan berkenaan saudaramu sesuatu yg dia benci...kemudia ada yg bertanya : ya Rasulullah, bagaimana jika yg dikatakan itu betul2 ada pada dirinya?

Baginda mnjawab yg mmbawa mksud : jika yg kamu katakan itu betul, beerti kamu berbuat ghibah.dan jika kamu katakan itu tidak betul, maka kamu telah mmfitnah..(hadis riwayat muslim)

dlm hadis lain, Rasulullah bersabda yg brmaksud : ketika baginda mikraj, baginda melewati sekelompok org yg mmpunyai kuku dari tembaga. mereka mncakar-cakar wajah dan dada mreka sendiri dgn kuku tembaga brkenaan. lalu Baginda brtanya kpd Jibril : wahai jibril,siapa mreka itu?.....jibril mnjawab : mreka adalah org2 yg sering mkn daging manusia, dan mreka yg suka mmbicarakan keburukan org lain..(hadis riwayat ahmad dan abu daud)

ibnu jabir prnah berkata : kami pernah di tempat Rasulullah kemudian berhembuslah angin yg berbau busuk...lalu bertanyalah Nabi : tahukah kamu angin apakah ini? inilah anginnya (bau) org2 yg mngumpat org2 muslim..

maka wajiblah bg kita supaya xduduk atau brbicara bersama dgn org2 yg sedang mngumpat...=)

Rasulullah bersabda yg bermaksud : barang siapa di antara kamu yg melihat kemungkaran, ubahlah dgn tangannya..jika dia tidak mmpu, ubahlah dgn lidahnya..jika dia tidak mmpu, ubahlah dgn hatinya..dan itulah selemah-lemah iman.. (hadis riwayat muslim)

*mg sama2 diberi hidayah dan kekuatan..amin ya rob..

No comments:

Post a Comment